Bankers rätt att ge ut pengar

Merparten av pengar i omlopp är skapade genom bankers låneverksamhet. Var i svensk lag ges banker rätten att ge ut pengar?

Kommentarer

  • Det finns ingen bestämmelse i lag som uttryckligen ger affärsbankerna rätt att skapa pengar. Bankernas verksamhet är dock utförligt reglerat i svenska lagar, förordningar och föreskrifter och genom EU-rättsakter och påverkar och reglerar på så sätt (bland annat) bankernas låneverksamhet. Två av de viktigaste lagarna är lag (2004:297) om bank - och finansieringsrörelselagen och lag (2014:966) om kapitalbuffertar.

    På Finansinspektionens hemsida finns en sammanställning av de viktigaste lagarna för bank och kreditmarknaden.
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.