Rettig Calculator

Hej, jag sitter och dimensionerar ett 1-rörs system i Calculator och har några frågor.

Radiatorer är thermopanel v4 med 1-rörs fördelare.

1. Beaktas temperaturfallet på framledningen för radiatorer som ligger långt bort på slingan i beräkningen?

2. Vid 1-rör system justeras inte kv-värdet på varje radiator utan istället på en injusteringsventil på varje slinga? Vad är det förinställda kv-värdet på thermopanel v4? Behöver radiatorventilen justeras vid 1-rör, ska de öppnas helt?

3. När man arbetar i positionsrader med dimensioneringen så finns det en ruta som benäms "Summa kPa" som är inställd på 30 kPa som standard. Detta värde används för att beräkna kv-värdet för varje slingventil men vad avser detta värde egentligen och varför är det inställt på 30 kPa? Är det tillgängligt tryck vid slingventilen, dvs det tryck som cirkulationspumpen ger vid aktuellt flöde?

Tack på förhand
Petter

Kommentarer

  • Hej Petter,

    Tack för din fråga.

    1. Ja programmet tar hänsyn till temperaturfallet i 1-rörs slingan.
    2. Ja det är helt rätt att all injustering bara ska ske på slingventilerna, balansering mellan slingor är nyckeln till att få ett bra 1-rörssystem. För att få 1-rörs funktion på Thermopanel V4 behövs en 1-rörs fördelare på varje radiator. 1-rörs fördelaren är förinställd på 35% relativt flöde och radiatorerna har förinställning fullt öppen vid leverans, och så rekommenderar vi att det ska vara.
    3. Summa kPa är det pumptryck som finns tillgängligt i systemet vid 1-rörs fördelaren. Detta värde kan ändras och då ändras också Kv värdena på slingventilerna för att kompensera och ge rätt flöde.
    Mvh
    Malin K Sales and Customer Support