Montera radiatorn vågrätt eller med lätt lutning?

Hej
Jag har förstått att en hel del vattenburna radiatorer är monterade med lätt lutning för att underlätta avluftning.
Jag har köpt ett gäng Themopanel V4 plan som ska monteras men kan inte hitta om ni förespråkar att den monteras vägrätt eller med lätt lutning åt något håll?
Kim

Kommentarer

  • Hej Kim,

    Tack för din fråga.
    Det är inget vi förespråkar men man kan montera den med max 30 graders lutning.

    Monterar man med mer lutning är det risk att effekten blir sämre då luftströmningen blir fel.
    Det är inget vi har några mätningar på, men det är det logiska slutsatsen eftersom luften ska kunna gå genom konvektorplåtarna uppåt.

    Mvh
    Purmo
  • Hej, tack för svar!

    Så det ni rekommenderar är att montera radiatorerna vägrätt?
    Jag har själv aldrig luftat radiatorer, ännu.. Men om man monterar dom vägrätt, blir det problematisk med luftningen då?
    Kim
  • Hej,

    Radiatorn ska monteras lodrät, det är standard och det ska inte vara några problem med luftningen då.

    Mvh
    Malin K Sales and Customer Support