Vad ni har för livslängd på era V4 radiatorer?

Hej,
Vad ni har för livslängd på era V4 radiatorer?
Rasmus Karlsson

Kommentarer

  • Hej
    Tack för din fråga .
    Radiatorers livslängd påverkas dels av den yttre miljö de finns i och dels av innehållet i vattnet som cirkulerar inuti radiatorn. Det är viktigt att radiatorn finns i en torr miljö och inte utsätts för återkommande hög luftfuktighet eftersom det skapar kondens på radiatorn när den är kall och i förlängningen leder till rostangrepp. När det gäller vattnet inuti radiatorn så fylls radiatorn vid installation av syresatt vatten från tappvattensystemet men syret förbrukas efterhand genom inre korrosion och sedan upphör den inre korrosionen. Efter det är det viktigt att det inte fylls på regelbundet med nytt syresatt vatten, då börjar den inre korrosionen igen.

    Om radiatorn finns i en torr miljö och värmesystemet inte fylls på med syresatt vatten mer än någon enstaka gång är en livslängd på 30-40 år inget ovanligt
    Med vänlig hälsning
    Lisa Björnstedt

    Lisa