Kv värde och differenstryck

Hej,

Vilket är det minsta Kv värdet som skall användas i ett system med avseende på noggrannhet och smuts?
Vilket är det högsta differenstrycket som rekommenderas över en av MMA's radiatorventiler med avseende risk för ljud?

Mvh

Kalle
Niclas Schubert

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga,

    Våra ventiler klarar värden enligt diagrammen i produktdatabladen som finns på vår hemsida. Generellt kan Kv 0,03 användas som minst. Högsta tryckfall för att klara 30dBA är enligt diagram för respektive ventil eller 25kpa.

    Våra rekommendationer är kv 0,05 är den minsta inställningen för att få ett robust system och ett system som har bra drift egenskaper. Men generellt så rekommenderar vi inte högre än 20kPa över ventiler för att undvika ljud då byggnader idag har högre ljud krav.

    Mvh
    Malin K Sales and Customer Support