Konstant sus i radiator - vad kan det bero på?

Hej!
Vi bor i en fastighet som byggdes 2011 och använder era radiatorer på övervåningen i vårt radhus. En av radiatorerna susar konstant oavsett om vi vrider på reglaget eller ej. Övriga radiatorer tystnar om vi vrider reglaget till avstängt läge. Då radiatorn vi har problem med är i ett sovrum upplevs det som störande och vi undrar vad vi kan göra år detta? Alla tips mottages tacksamt.

Vänliga hälsningar

Anja och Björn

Kommentarer

  • Hej och tack för er fråga.

    Källan till ljud kan ibland vara lite svår att spåra. Om ni har ljud trots att radiatorn är avstängd skulle det under vissa omständigheter kunna komma från en närliggande radiator eller konvektor på samma gren / stam. Det är något som kan kontrolleras.

    Det går också att byta termostaten/vredet för att säkerställa att radiatorventilen verkligen stänger, ventilinsatsen kan också undersökas så att det inte fastnat smuts som påverkar så att den inte stänger. Men det krävs en rörläggare för att göra på ett säkert sätt.

    Allmänt beror ljud ofta på för höga tryck i anläggningen, det kan åtgärdas genom att pumpen sätts ned på en lägre effekt.
    Jonas
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.