Kallras fönster

Jag ska bygga ett hus med flera sovrum på övervåningen. Det är alltså välisolerat och jag kan tänka mig U värde ner till 1,0 för fönstren. Det är 2 fönster i varje rum och jag tänkte ha radiatorer under de höga fönstren och skippa dom under de smala. De smala är 10 X 6 dm i ett rum och i det andra 15 X 6 dm. Blir det för mycket kallras eller klarar det sig?
Sören Crofts

Kommentarer

  • Hej Sören,

    Tack för ditt meddelande och ursäkta för att vårt svar har dröjt.

    Om U värdet är 1 och ytan är 1 m2 är kallraseffekten (ej inräknat köldbryggor) 40 W vid -20 grader utomhus och eftersom det är ännu mindre yta i ditt fall behövs ingen radiator under de smala fönstren.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina