Golvinbyggda konvektorer - vilka ska jag välja?

hej, vi vill ha golvkonvektor i två rum i vår lägenhet; en i sovrummet som är ca 15 kvm och har rätt lågt i tak, och en i köket som är ca 25 kvm och har 4 m i takhöjd (i det rummet finns det ytterligare ett vanligt element). Vi vet att vi vill ha fläkt inbyggt men vilka modeller av de ni har rekommenderar ni för de här utrymmena? Sen funderar vi även på att installera det på ett tredje ställe som är som en inglasad altan och där skulle det vara bra om vi fick in kyl-effekt också. Så tacksam för hjälp!! Mvh, Hedvig
Hedvig corell

Kommentarer

  • Hej och tack för din fråga.

    När det gäller golvkonvektorer med fläkt är F1T ofta det bästa valet. För komfortens skull rekommenderar vi att ni väljer en golvkonvektor som täcker så mycket som möjligt av fönstrets bredd för att undvika kallras.

    Våra modeller F2C och F4C är anpassade för att fungera både med värme och kyldrift. Men det kräver att det finns vattenburen kyla tillgänglig i fastigheten, det finns ingen inbyggd kylare i konvektorn.

    Jag rekommenderar att ni tar kontakt med en rörläggare för att gå igenom de praktiska åtgärder som kan behövas och också be om en komplett offert. Befintligt system måste kontrolleras om det är ett- eller tvårör, golvkonvektorerna kräver tvårörsssytem för att fungera. Därefter kontrolleras hur stor konvektor som kan få plats i golv med hänsyn till golvdjup, bjälkar och annat och hur mycket effekt den ger. I något skede måste även en elektriker bli inblandad för att koppla in strömförsörjning till fläktar och ventil för varmvattenbatteri.

    Ett tips är att läsa på i vår broschyr https://www.purmo.com/docs/PURMO_Teknisk_broschyr_golvkonvektor_0117_SE_web.pdf för att veta mer.

    Lycka till!
    Jonas
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.