Hur är gamla LVI-radiatorer jämfört med nya idag?

Hej,

Jag och familjen bor i ett 50 år gammalt radhus med oljeradiatorer från LVI. De flesta radiatorer är lika gammal som huset och med tanke på nuvarande elpris så har vi börjat fundera på hur mycket bättre oljefyllda radiatorer blivit med åren. Hur stor är energibesparingen att byta ut alla gamla radiatorer mot nya oljefyllda radiatorer och kan besparingen bli större genom att välja en viss modell av era oljefyllda radiatorer. Och är det någon skillnad mellan att välja radiatorer med digital display kontra vridreglage?

Tack på förhand!

MVH Jenny A.
Jenny A.

Kommentarer

  • Hej Jenny,

    Tack för din fråga.
    Moderna elradiatorer har elektronisk termostat som jobbar på 0,2 grader i exakthet, vilket gör att den inte behöver arbeta lika hårt som äldre modeller, där spannet kan vara betydligt högre på tex 1-5 grader.
    Ca 20% besparing kan det bli, men det beror ju även på hur bra funktion det är på de äldre radiatorerna som sitter där idag.

    Skillnaden mellan digital display och vred är att med digital kan du koppla upp dig och styra radiatorn via dator/surfplatta/telefon.
    Vred har samma exakthet för övrigt.

    Här finns en lite film där det finns mer info:
    https://www.youtube.com/watch?v=ueMkIlId-us

    Mvh

    Malin K Sales and Customer Support
  • Hej jag har gamla element typ M612 230 volt 1200 w med bimetalltermostater, jag undrar om det går att byta ut termostaterna till en modern elektronisk variant.
    Leif Olsson
  • Hej Leif.
    Dessvärre går det inte att byta termostat på gamla radiatorer med bimetall till nya elektroniska.
    Joakim Tech Support El Nordic