Frågor kring radiatorer -vilken radiator ska man välja?

Hej!
Jag är i färd att kasta ut mitt värmesystem här hemma bestående av direktverkande el och byta till bergvärme med vattenburna radiatorer.

Jag kommer ta in ett antal offerter på detta där installatören kommer vara totalentreprenör så jag slipper jobba med flera leverantörer i detta.

När det då gäller radiatorerna så ser jag att det finns ett antal olika typer och jag vill då veta vilken typ är det jag bör ha i detta fall.

Skulle ni kunna berätta lite vad är skillnaderna och hur bör jag tänka inför mitt kravställande?
Paul

Kommentarer

  • Hej Paul,

    Tack för din fråga och va kul att du är intresserad av våra produkter.
    Det stämmer att vi har många olika modeller, vilken du väljer har mycket att göra med det estetiska och naturligvis hur det ser ut hos dig och vilken planlösning du har.

    Har du öppen planlösning och ett fåtal väggar är det kanske en Vertikal radiator som passar bäst i tex köket, tex KosV, FaroV, Tinos eller Paros.
    Stora fönsterpartier kan behöva täckas upp för kallras och då är en konvetor som Purmo Kon det bästa.
    Eller vardagsrum och kök med standard fönster vill väljer du kanske Thermopanel V4 starndard (TP)  , TP Plan eller Ramo med en snyggare front på radiatorn.
    Tvättstuga och förråd kanske man väljer en enklare modell som Purm Compact med externt koppel.

    När det gäller badrummet bör man tänka på vilken effekt Handdukstorken har om det är den enda värmekällan.

    Nedan är en länk till vår hemsida där du har alla produkterna
    https://www.purmo.com/se/index.htm?profile=1

    En bra sammanställning med teknisk data och effekttabeller hittar du i vår produktkatalog på nedan länk.

    https://www.purmo.com/se/ladda-hem-filer/broschyrer.htm

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig i dina val och har du några frågor så är du välkommen att ringa in till vår support.

    Med vänliga Hälsningar

    Kristina