Kan man byta en radiator i 1-rörs system utan att flödet bromsas till övriga radiatorer?

Hej.
Jag ska eventuellt byta radiatorer i ett rum som normalt inte ska vara uppvärmt. Det är idag ett enrörssystem (tror jag). Men hur mycket bromsas flödet i systemet av att en radiator står nerställd till minimum på termostaten? Efter det rummet på slingan kommer ett rum som ska värmas upp, tyvärr endast med handdukstork i dagsläget så vill gärna ha fram tillräckligt varmt vatten. Är det bättre att strunta i radiatorer (och brygga slingan) och värma upp rummet med el om det ändå bara ska vara grundvärme där. Ska byta alla ventilpaket och där det nu sitter enpanels radiatorer uppgraderar jag nog till två eller trepanels. Krångligt system från 1971.
Tack på förhand.
Jonatan

Kommentarer

  • Hej Jonatan,
    Tack för ditt meddelande.
    Gamla ettrörsslingor påverkas av om radiatorer byts i slingan eftersom nya radiatorer oftast har betydligt högre flödesmotstånd jämfört med gamla radiatorer. Det är lätt att det blir obalans mellan slingor så det är viktigt att det går att justera slingorna sinsemellan med reglerventil efter att du gjort ändringar på någon slinga.

    Men det har ingen betydelse om termostaten står högt eller lågt, eftersom det mesta flödet går förbi radiatorn påverkas motståndet relativt lite av hur termostaten är ställd.
    Kontakta en VVS installatör och be homom titta på ditt system, så kan kanske han hjälpa dig med en bra lösning

    Med vänliga hälsningar

    Kristina