Fläktradiator E2, fläktar startar ej vid uppvärmning

Hej,
jag har två stycken fläktradiatorer E2. Jag har inte kunnat se att fläktarna går igång vid uppvärmning, trots att den röda lampan lyser vilket skall vara uppvärmning med fläktunderstöd.

Ställer jag om till "kylning" med sommarbris effekten som det beskrivs om i instruktionsboken startar fläktarna.

Vad styr att fläktarna startar vid uppvärmning?

Måste det vara en viss temperatur på vattnet för att fläktarna skall starta, det vill säga att fläktarna kommer aldrig starta om värmen i ledningen inte är över 20 grader?

Eller har jag missat något i instruktionerna?

Hälsningar
Joachim

Kommentarer

  • Hej Joachim,

    Tack för din fråga.
    Kännaren för returtemperaturen sitter på insidan på nederkanten av radiatorn och det är viktigt att den sitter fast och kläms mot insidan av radiatorn.

    Fläktarna startar när returtemperaturen är mer än tre grader över önskad rumstemperatur och rumstemperaturen är under önskad rumstemperatur. Detta är för att undvika att radiatorn blåser kalluft om inte radiatorn är varm.

    Det går att ändra så att fläktarna startar bara returtemperaturen är en grad över rumstemperaturen, se bilaga för instruktion om hur det går till.

    Mvh

    Malin K Sales and Customer Support