Element LVI typ M -608 - Manual

Hej. som Ni ser så är det ett äldre element så två frågor.

1. Elementet verkar leva ett eget liv, även om jag ställt ner termostaten på 10 Grader och det är 18 grader i rummet så är elementet ljummet/varmt. Vid ett tillfälle så var det jättevarmt fast det var 23 grader i rummet ( julafton) ?
2. Finns en röd liten knapp som är märkt " återställ.temp.begr." försökt få fram ngn info men utan framgång därför frågan här. Vad händer i sak om man trycker in knappen. Vad är det man ev återställer.

Ser fram emot Ert svar
Mvh Stig Anderssson

STIG ANDERSSON

Kommentarer

  • Hej Stig,

    Som du skriver är detta den äldre modellen från tidigt 2000 tal.
    Det låter som om termostaten har gått sönder och inte fungerar tillfredställande.
    Tyvärr har vi inga reservdelar kvar till denna modellen.

    Jag bifogar vår manual till M-modellen, kan inte se att där skulle finns en knapp med återställ temp begr. Däremot står det under punkt 5 gälland hur man ändar temperatur skalningen mot den röda pilen.

    Får du inte den att fungerar hoppas vi naturligtvis att vi har en modell från vårt nuvarnde sortiment som kan ersätta denna.

    Med vänliga hälsningar
    Kristina

  • Hej, jag har samma. Skulle vara intressant att veta vad den gör? Sänkte ner till 10 grader på en våning som renoveras men märker en diff på ~5 grader i detta rum medans alla andra rum har låg (korrekt) temp med andra element.
    Thomas
  • Hej.
    Detta är en mycket tidig "M-radiator" då överhettningsskyddet kunde återställas med visad röda knapp. Detta ändrades på de senare M-modellerna så att man skulle stänga av radiatorn i 15 minuter för att återställa.
    Så kort sagt, den röda knappen är till för att återställa överhettningsskyddet om det skulle lösa ut. Det har inget med temperaturinställningen att göra. Om man vill justera temperaturinställningen kan man skjuta in ringen med graderingen och justera samt föra tillbaka den på kuggkransen.
    Joakim Tech Support El Nordic