Kan ni uppskatta effektbehovet för en äldre villa?

Hej, har en äldre villa från 40-talet, utan någon tilläggsisolering. Stommen består av trä. Tänkte byta ut alla gamla gjutjärnsradiatorer mot Purmo-radiatorer. Det jag undrar är, vad skulle ni uppskatta, mellan tummen och pekfingret, att effektbehovet är för en sådan vill på 110 kvm och beläget i Hässleholm, Skåne?

Mvh
Admir

Kommentarer

  • Hej Admir,

    Tack för din fråga, och vi är tacksamma för att du väljer våra produkter.
    Tyvärr är så många olika faktorer som är avgörande vid effektberäkning så därför gör vi inte det härifrån.
    Du måste veta din systemtemperatur, vilket u-värde du har på väggar, fönster och dörrar och hur isolerat ditt hus är.
    Om man tittar på våra artiklar på vår hemsida och övrig brukar man beräkna
    ca 70-75 W/m2 i ett gammalt hus, men det är enbart en riktlinje.
    Men för att få exakt effektbehov och den bästa comfortvärmen rekommenderar jag dig att kontakta en VVS konsult som kan hjälpa dig.

    Lycka till med ditt projekt
    Med vänliga hälsningar
    Kristina