Dimensionering

Hej!
Jag bor i en bostadsrätt i en BRF i Stockholm (zon 3) som bara har direktel som uppvärmning. Min lägenhet är 108 kvm och takhöjden är 3.30 m, dvs ca 350 kubikmeter. Huset är byggt 1902. Hur många Watt per kvm eller kubikmeter bör jag räkna med för att uppnå ca 20 grader.
Stort och varmt tack för hjälpen!
Mvh
Louise Welin

Kommentarer

  • Hej.
    Här kommer en länk till vårt dimensioneringsverktyg som finns på vår hemsida:
    https://www.purmo.com/sv-se/verktyg-och-tjanster/varmebehov

    Joakim Tech Support El Nordic
  • Tack! Betyder svaret den W man kommer att förbruka / behöva om det t.ex. är -12 grader ute (om det är den utetemperaturen man har valt)?
    Louise
  • Hej.
    Ursäkta sent svar.
    Antalet Watt är det som krävs av installationen för att säkerställa temperaturen rummet/huset vid angiven yttertemperatur.
    Det är inte ett mått på energiåtgången direkt. Det finns säkerhetsmarginaler i det och den exakta energiåtgången kan inte beräkna då det är många variabler som påverkar. T.ex hur mycket det blåser, varifrån det blåser med tanke på placering av fönster m.m.i byggnaden,
    Joakim Tech Support El Nordic