Byte insatser och termostater AGA/TP

Hej!

Jag heter Mats Björkström och bor i en fastighet i Göteborg som är byggd 1989. Jag sitter med i bostadsrättsföreningens styrelse och där har vi diskuterat att vi behöver byta ut alla termostatventiler då de "hänger sig" mm. Det jag undrar över är om det utifrån medskickade bilder går att se vad / vilka delar vi behöver byta? Ventil och koppel verkar vara "i ett stycke". Stämmer det att ventilen är MMA? En märklig sak i så fall är att de flesta termostater i huset är danfoss. Är de kompatibla med varandra eller har man gjort fel?
Tacksam för hjälp och vägledning!
Mvh Mats

Mats Björkström

Kommentarer

  • Hej Mats,

    Tack för din fråga.
    Det ser ut som att det är AGA/TP koppel som sitter där idag.
    Vi tillverkar både koppel samt termostater till dem än idag.
    På just dessa är det vanligt att man förr satte Danfoss termostater. Då sitter där även en adapterring på kopplet. Denna måste man ta bort när man byter insats.

    Det finns två nya insatser till denna typen av koppel. En för 1-rörs och en för 2-rörs.
    Du hittar dem här:
    https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/ventilinsatser/ventilinsatser-rot/utbytesinsats-aga

    Sen sätter man en ny termostat på med RSK 4806737.

    Mvh
    Malin K Sales and Customer Support
  • Stort tack för hjälp och klargörande svar 😀

    Jag vet inte om det är något ni kan svara på, men vill ändå chansa att fråga; vet ni om det finns något företag i Göteborgsregionen som jobbar särskilt mycket med byte av radiatorventiler/ termostater? Tänker ni kanske säljer mycket ventiler till vissa företag?

    Mvh Mats
    Mats Björkström
  • Hej,

    Det har vi tyvärr ingen information om.
    Vi säljer till grossister som i sin tur säljer till rörfirmorna.

    Mvh
    Malin K Sales and Customer Support