Vatten och avloppsavgift

Hej!
Mitt namn är Olle Rosell, jag jobbar som abonnentingenjör på VA-avdelningen i Karlstad kommun.
Vi på Karlstad kommun har fått in en förfrågan från en av våra fastighetsägare en ansökan om reduktion av spillvattenavgift för spillvatten som ej belastat vårt kommunala spillvattennät. Vattnet har använts för bevattning. Detta gäller Brf Bovieran i vår kommun, och vi räknar med att det kan bli ett återkommande ärende att föreningen önskar få avräkning på spillvattenavgift. Föreningen har intern mätning på vattnet och kan därför redovisa bra vilka volymer som använts till bevattning. Vi har noterat att ett liknande koncept finns i er kommun och undrar därför om liknande förfrågan inkommit till er? Hur har ni i så fall hanterat frågan? Görs en årlig avräkning eller har ni satt en fast taxa med % reduktion på spillvattenavgiften?
Mvh Olle Rosell

Kommentarer

  • Hej Olle,

    Jag ber om ursäkt att svaret dröjer. Ärendet ligger hos avdelningen för vatten & avlopp och vi inväntar deras svar på din fråga. VA-avdelningen har telefontid varje dag 10-11 om du vill ringa in och prata med en VA-ingenjör om detta. I sådana fall ringer du till Kundcenter 031-7921000 under telefontiden så kopplar vi in dig.
    Annars hör vi av oss så fort vi fått ett svar.

    Med vänlig hälsning,
    Hanna Kommunvägledare