Kollektivtrafik som pensionär i Partille?

Hej!

När åker man som pensionär fritt på Västtrafik i kommunen?

Hälsningar, Ragnar

Kommentarer

  • Hej, Ragnar, jag förmodar att du syftar på seniorkortet..

    Seniorkortet är giltigt under lågtrafik på Västtrafiks alla linjer inom Partille kommun. Det betyder att du kan resa fritt alla vardagar klockan 08.30–15.00 och 18.00–06.00 samt dygnet runt på lördagar, söndagar och helgdagar. Kortet gäller inte vid resor med färdtjänst. Beställningen görs på Västtrafiks webbplats, där du också hittar mer information om seniorkortet.

    Så får du kortet
    Västtrafik skickar ut informationsbrev till de som ska fylla 65 med information om hur man får seniorkortet. Du som flyttar till Partille och är äldre än 65 får också brevet.
    Om du får problem med kortet, kontakta Västtrafik.

    Ola Kommunvägledare
  • Tack.
  • Hej!
    Kommer pensionärskortet nästa år att omfatta även Göteborgs kommun eftersom man då har ändrat zonindelningen så att Partille med flera ingår i samma zon?
    Alltså kan man då resa gratis i denna utvidgade zon ?

  • Hej Jan Olov!
    Seniorkorten kommer att finnas kvar som ett erbjudande från Partille kommun under 2021 och seniorer kommer därmed att kunna resa i hela zon 1, Göteborg, Mölndal, Partille, Öckerö, när den nya zonstrukturen träder i kraft.

  • Flexlinjen. När kommer denna tillbaks till Partille.
    Den finns i hela Göteborg, varför kan inte Partilles invånare få samma service?
    Min mor har svårt för att gå upp backarna från Kyrktorget, hade varit fantastiskt om hon kunde få tillbaks Flexlinjen.
  • Hej. Vi kollade detta med kommunens trafikenhet och det är tyvärr inte aktuellt att återinföra Flexlinjen.
    Partille kommun har tidigare haft en servicelinje i kommunen men den togs, som du säger, bort 2015. Orsaken var mycket lågt resande. I dagsläget finns inga planer på att införa flextrafik i Partille och inte heller något politisk uppdrag att utreda frågan. Önskemål om att införa flextrafik diskuteras regelbundet inom brukarrådet där kommunstyrelsen finns representerad, men hittills har inte frågan tagits vidare.
    För att tillgodose tillgängligheten för personer med svårigheter att gå längre sträckor hänvisar vi i dagsläget till färdtjänst. Vi jobbar också kontinuerligt med att anpassa den ordinarie kollektivtrafiken för att flera ska kunna resa med den.

    Med vänliga häsningar
    Ola Kommunvägledare