Får man tappa björksav på kommunens mark?

Hej! Jag skulle vilja tappa lite björksav i en björk mittemot mitt hus. Jag förmodar att det är kommunen som äger marken och undrar därför vem jag ska kontakta för att be om tillåtelse.

Kommentarer

  • Hej Lovisa,

    Tack för din fråga!

    Vi har fått följande svar från avdelningen för gata & park:
    Det finns en liten risk att björken tar skada av savtappningen och den risken vågar vi inte ta.

    Eftersom det även rör sig mycket folk på platsen där du önskar att tappa björksav så finns det även risk att fler kommuninvånare ser din anordning och också börjar borra hål i andra björkar i närheten.

    Därför så har vi beslutat om att inte bevilja din förfrågan.

    Med vänliga hälsningar