Risk för jordskred i Jonsered?

Hej! Jag är nyfiken på risken för jordskred i Jonsered. Har kommunen någon riskkalkyl för detta med tanke på Säveån och klimatförändringar. Vi bor på Jons väg och vill därför veta

mvh
Gustav

Kommentarer

  • Hej Gustav!
    Vi har skickat din fråga till ansvariga på kommunen och återkommer med svar så fort vi får svar från dem.

    Vänliga hälsningar
  • Hej igen. Tyvärr har jag inte fått något svar än men du kan läsa mer om markstabilitet på kommunens hemsida: partille.se/markstabilitet Där står bland annat:
    1. Det görs alltid geotekniska avvägningar där ny bebyggelse och infrastruktur planeras i Partille. Vid behov genomförs även åtgärder för att säkerställa stabiliteten på kommunägd mark som ska bebyggas.

    I det arbetet har kommunen stort förtroende för Statens geotekniska instituts (SGI:s) kartläggningar och tar vid behov hjälp av deras experter. Myndigheten är dessutom alltid remissinstans när kommunens förslag till detaljplaner skickas för samråd och granskning.
    1. Den som äger en fastighet i Partille ansvarar själv för befintlig bebyggelse och för att säkerställa erforderlig markstabilitet genom att kontrollera de geotekniska förhållandena på den plats där fastigheten ligger.

      Partille kommun har fördjupade geotekniska utredningar för flera områden i Partille som är med i SGI:s kartläggning. Dessa får fastighetsägare, som planerar att genomföra geotekniska åtgärder, gärna ta del av och använda i samråd med upphandlat byggföretag. Kontakta Partille kundcenter för mer information.

      Kommunen har dock inga egna geotekniker utan anlitar byggkonsulter med rätt kompetens när man planerar och bygger i Partille. För geoteknisk rådgivning rekommenderar vi fastighetsägare att vända sig till SGI för mer information om markförhållandena i sitt område och om vilka åtgärder som kan vara nödvändiga.
    Vänliga hälsningar

  • Hej! Tack för svar! Ska jag kontakta SGI själv eller jobbar du på det? Kan jag förvänta mig ytterligare meddelanden från dig ang detta

    mvh
  • Hej igen! som sagt så skickade jag din fråga till berörda personer på Tekniska avd men har tyvärr inte fått något svar från dem gällande om kommunen har någon egen riskkalkyl. Jag skulle råda dig att kontakta SGI för mer information.