Regler för gående på cykelväg & gångväg saknas!

Enligt lag från 2018. Flera kommer har infört detta. Tack! 🤗

Kommentarer

  • Hej Bruno,

    Har du möjlighet att utveckla din frågeställning något, vår trafikenhet undrar var dessa regler saknas till exempel?

    Återkom så hjälper vi dig att få ditt ärende behandlat!

    Med vänlig hälsning,
    Robert Kommunvägledare
  • hej Robert,

    vi är många som går på gång och cykelvägar, på båda sidor, vilken sida är säkrast?
    vad rekommenderar Partille kommun?

  • Vi uppmanar alla att följa Trafikförordningen, det står tydligt på Transportstyrelsens hemsida, här:
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Gaende-rullstolsburen-rullskridskor/gaende/

    Här är de viktigaste trafikreglerna för dig som är gående:
    Använd gångbanan eller vägrenen. Om det inte finns någon gångbana eller vägren får du använda cykelbanan eller körbanan.
    Gå om möjligt längst till vänster i din färdriktning, när du använder vägrenen, körbanan eller en gemensam gång- och cykelbana.
    På enbart gångbana, trottoar, stigar och motionsspår mm är det inte reglerat på vilken sida man ska gå. Här gäller att visa ömsesidig hänsyn.
    Om du åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart, ska du färdas på höger sida om det är lämpligare.
    Korsa vägen på ett övergångsställe. Om det inte finns något, ska du se dig noga för och gå tvärs över körbanan, helst vid en vägkorsning, och utan att skapa fara eller olägenhet för trafiken.
    När du ska gå ut på ett övergångsställe, ska du ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig.
    Vid obevakade övergångsställen har fordonsförarna väjningsplikt mot dig när du har gått ut på övergångsstället eller just ska gå ut på det.

    Med vänliga hälsningar
    Ola Kommunvägledare