Är det rasrisk vid Kullegärdet i Sävedalen?

Finns det någon i kommunen som har kontroll över rasriskerna vid Finngösabäcken. I söndagskväll när jag låg och tittade på tv skakade plötsligt radhuset till under några sekunder. Har kontrollerat med andra i min länga dom kände det också. Pågår det någon regelbunden kontroll av marken mot bäcken.Om inte bör detta ske omedelbart. Innan hela Kullegärdet kanar ner bäcken. Kan nämnas att det förekommit tung lastbilstrafik under hela förra veckan.

Kommentarer

  • Hej Ingemar,

    Vår planeringschef Filip Siewertz skriver:

    "Min bedömning är att Finngösaravinen är förhållandevis väldokumenterad och att åtgärder gjorts för att minimera risken för ras och skred för befintliga förhållanden. I programhandlingarna för Partille Eco Park finns det en rubrik om de geotekniska förhållandena där det också blir tydligt att ny exploatering, oavsett infrastruktur eller byggnader, innebär att man behöver undersöka de geotekniska förutsättningarna och sannolikt utföra någon form av åtgärder utifrån de nya förutsättningarna."

    Med Vänlig Hälsning,