Vad gör kommunen åt Parkslide?

Hej,

Vad görs för att bekämpa den invasiva arten Parkslide?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Per-Magnus,

    Se svaret nedan som vi fick från vår gata- och parkavdelning:

    Metoden med hetvatten som just nu används för bekämpning av Parkslide behöver först prövas under en längre tid innan vi kan dra några slutsatser kring metoden.
    Vi har därför valt ut ett begränsat antal ytor i olika områden där vi testar metoden.

    Du får gärna rapportera in ditt fynd av Parkslide till Artportalen. Det hjälper oss i vårt framtida arbete med växten.

    Risken för att växten ska förstöra rör och husgrunder finns men den är väldigt liten, vilket framgår i artikeln.

    Du kan läsa om kommunens arbete mot parkslide på vår hemsida: http://www.partille.se/nyheter/2021/maj/miljovanlig-bekampning-av-parkslide/

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kommunvägledare
    (Uppdaterad )