Behöver jag ett återvinningskort?

Hej,

Måste jag ha ett åvc-kort för att kunna åka upp och lämna på Öjersjö återvinningscentral eller kan man betala på plats för att komma in?

Tack på förhand

Kommentarer

  • Hej!

    Det går inte att betala för sitt besök på plats.

    Vid årsskiftet 21/22 spärrades alla återvinningskort.
    Om du är folkbokförd i kommunen och har ett körkort så ska du använda ditt körkort för inpassering på återvinningscentralerna.

    Om du inte har körkort så går det bra att ansöka om att återaktivera ditt återvinningskort via vår E-tjänst. Där ansöker du även om ett nytt kort om du inte har något sedan innan.

    Inpasseringen är giltigt på återvinningscentralerna i Ale, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Lerum och Mölndal.

    Nedan hittar du även öppettiderna för Återvinningscentralen i Öjersjö:
    https://www.partille.se/bygga-bo--miljo/avfall-och-atervinning/ojersjo-atervinningscentral/

    Med vänlig hälsning
    Hanna Kommunvägledare
    (Uppdaterad )
  • Hej,

    Har sett på en del cykelforum att vissa kommuner i landet ger obegränsat antal fria besök om man kommer med cykel/cykel+cykelkärra.
    Gäller detta även Partille kommun?
  • Hej Roger,

    I dagsläget förs det inga diskussioner om obegränsade besök för cyklister på Öjersjö ÅVC men kommunen arbetar ständigt med att utveckla verksamheten och kommer givetvis ta med oss dina idéer i det arbetet.

    Med vänlig hälsning,

    Sara Kommunvägledare
  • Hej!
    Måste man visa återvinningskortet om man bar ska till pantautomaten i Öjersjö?
  • Det ska gå att använda automaten utan att visa kortet, men tala med personalen för anvisning om var du ska parkera och vilken väg du ska gå.
    Vänliga hälsningar
    Ola Kommunvägledare
  • Hej varför har inte Partille kommunens invånare lika många ggr att slänga på tippen som andra kommuner i samma region som kortet gäller
    10 ggr för en villa är på tok för lite
    Fria ggr så att skräpet hamnar där det ska vara
    Det är inte ok att andra i regionen får slänga fler ggr än vi som bor i kommunen
    Mvh Anita
  • Hej Anita, tack för din fråga!

    Boende i Partille har 10 fria besök per folkbokförd vuxen oavsett boendeform, önskar man besöka ÅVC fler gånger så kostar varje extra besök 250 kronor enligt gällande avfallstaxa. Vi anser att det är mer ekonomiskt rättvist att hushåll med stora mängder avfall, själva får betala för extra besök på ÅVC – istället för att dessa hushållskostnader belastar alla Partillebor.

    Kostnaden för fribesöken ingår i avfallstaxan som antingen betalas som en del av lägenhetshyran eller via avfallsavgiften om du är villaägare.
    Partille kommun har i dag relativt låg avfallstaxa både ur ett regionalt och nationellt perspektiv. Fler antal fria besök eller obegränsat antal besök på ÅVC skulle innebära ökad avfallstaxa för samtliga invånare.
    Karin Kommunvägledare
  • Så jag som bor ensam i villa och har trädgårdsavfall eller trasiga föremål i hemmet får alltså slänga 10 ggr och min granne som är 2 vuxna och behöver slänga samma som jag har 20 ggr ?
  • Hej Anita,

    Vi har i Partille valt att antalet besök baseras på hur många som är folkbokförda i hemmet och som därmed bland annat också ger upphov till mer avfall. Oavsett om man väljer och ha besök baserat på boendeform, antal folkbokförda eller fritt antal besök så får man alltid ta med i beräkningen att det finns för -och nackdelar med alla. För dig som har mycket trädgårdsavfall eller annat avfall är det i Partille möjligt att gratis lämna av den typen av avfall på exempelvis Vårstädningen som sker årligen.

    I dagsläget ser vi inte att det kommer ändras men antalet besök på återvinningscentralen är något som vi diskuterar regelbundet och vi tar med oss dina synpunkter i det arbetet.

    Karin Kommunvägledare