Motorbåtsförbud i kommunen?

Om jag förstått det rätt är det förbjudet att köra båt med motor i bland annat Kåsjön och Hålsjöarna. Men hur är det med båtar som drivs med elmotor? Tillåtet?

Kommentarer

  • Hej Ingemar,

    Tack för din fråga! I Partille kommuns skyddsföreskrifter för Kåsjöns vattenskyddsområde står det att "Förbränningsmotorer på sjö och vattendrag är förbjudet. Det gäller även isbelagd sjö." Alltså är det ok med elmotor.

    Det finns dock inga särskilda skyddsföreskrifter antagna för Hålsjöarna, Aspen (inom Partille kommun) eller andra sjöar varför det är oklart om det är förbjudet eller tillåtet med motorbåt, oavsett om det är bensinmotor eller elmotor. Elmotor rekommenderas dock alltid.

    I en gammal tvåtaktare passerar 30% av bränslet oförbränt rakt ut i vattnet. Bensin är mycket giftigt för vattenlevande organismer och de mest skadliga substanserna sprids uppåt i näringskedjan. Även nyare 2- och 4-taktsmotorer orsakar stora utsläpp men då främst till luften eftersom det mesta av bränslet förbränns. Vill du ha en driftsäker motor som inte bidrar till miljöfarliga utsläpp och störande oljud så finns det all anledning att köpa en elutombordare.

    Med vänlig hälsning,
  • Hej! Jag funderar på att skaffa båt till våren. Jag vill köpa en 4m eka med en liten elmotor på. Och jag skulle vilja ha båten liggandes någonstans vid aspen sjön om det är möjligt, måste man stå i kö för båtplats eller hur går jag tillväga?

    Med vänlig hälsning Pontus
  • Hej Pontus! Partille kommun har inga båtplatser i Aspen. Du får kontakta Lerums kommun vad gäller båtplatser.

    Med vänlig hälsning
  • Hur ser det ut med båtplatser i Öjersjö? Vad gäller där?
  • Hej Frode!

    Du är välkommen att kontakta oss i kundcenter på telefon 031-792 1000 för att få kontaktuppgifter till kommunens markförvaltare som kan ge svar på vad som gäller angående båt i Partille.

    Med vänlig hälsning,

    Sara Kommunvägledare