Landvettervägen

Hej
Bilpendlar dagligen via Landvettervägen till mitt jobb på Landvetter flygplats. Är också en cykel-motionär. Vägsträckan mellan rondellen vid brandstationen Öjersjö och Gamla Prästvägen är hisnande farlig för cyklister. Det rör sig om kanske 600 meter där cyklister blandas med övrig trafik som även inkluderar tung lastbilstrafik. Och jag ser nästan dagligen hur läskigt utsatta cyklisterna är. Jag skriver till er idag då jag på hemvägen idag såg en cyklist som hade stannat vid vägkanten och uppenbarligen inte vågade fortsätta cykla. Och jag känner med personen - vägen är verkligen farlig, på riktigt.

Det här vore väl inget problem om det fanns alternativ men detta är ju enda rimliga anknytning för cykel mellan Landvetter och Partille. Vänligen - agera.

Hälsningar

Niclas

Kommentarer

  • Förändringar är på gång:

    I en så kallad åtgärdsvalsstudie från 2018 har väghållaren Trafikverket, tillsammans med Västra Götalandsregionen, Göteborgsregionen, Partille kommun, Härryda kommun och Västtrafik enats om vilka åtgärder som ska genomföras för bättre trafiksäkerhet och ökad framkomlighet och tillgänglighet längs Landvettervägen och tecknat en avsiktsförklaring för hur den ska utvecklas.

    Målet är att vägen ska utvecklas med fokus på ett långsiktigt hållbart transportsystem med kollektivtrafik och trafiksäkerhet som högsta prioritet.

    Översiktligt kan vägen delas in i två etapper; den södra etappen och den norra etappen, inom vilka olika åtgärder och utveckling planeras av Trafikverket respektive Partille kommun.

    • Den södra etappen av Landvettervägen sträcker sig från Gamla Prästvägen till cirkulationsplatsen vid Furulund. Här planerar Trafikverket flera åtgärder med start våren 2021 och fram till slutet av 2025. Först och främst ska flaskhalsar byggas bort för att skapa ett jämnare flöde på vägen. Punktinsatser och trafiksäkerhetshöjande åtgärder planeras längs hela sträckan mellan Bårhult och Furulund.
    • Den norra etappen av Landvettervägen sträcker sig från Furulunds centrum ner mot Partillemotet vid E20. Vägen är ett av Partille kommuns viktigaste stråk för framtida bebyggelseutveckling. Kommunen vill utveckla vägens norra del som en integrerad del av den framväxande stadsmiljön i centrala Partille. Utformningsförslaget är ett steg i denna planering.
    Mer info finns här:
    https://www.partille.se/bygga-bo--miljo/samhallsplanering/partille-vaxer/landvettervagen/
    Och även på Trafikverkets hemsida.

    Med vänliga hälsningar
    Ola Kommunvägledare