Hur beställer jag ett nytt ÅVC-kort?

Jag behöver ett nytt kort till återvinningscentralen, hur får jag det?

Kommentarer

  • Hej!

    Vid årsskiftet 21/22 spärrades alla återvinningskort.
    Om du är folkbokförd i kommunen och har ett körkort så ska du använda ditt körkort för inpassering på återvinningscentralerna.

    Om du inte har körkort så går det bra att ansöka om att återaktivera ditt återvinningskort via vår E-tjänst. Där ansöker du även om ett nytt kort om du inte har något sedan innan.

    Med vänlig hälsning,
    Hanna Kommunvägledare
    (Uppdaterad )
  • Kan en samfällighet söka återvinningskort, liknande företagskort?
  • Hej,

    Ja det går bra att ansöka om ett ÅVC-kort för samfälligheten. Det ingår dock inga fria besök i det kortet utan samfälligheten debiteras för varje besök som görs. En samfällighet kan i nuläget inte passera in på återvinningscentralerna med körkort.

    Med vänliga hälsningar,
    Hanna Kommunvägledare
    (Uppdaterad )
  • Har fått betala för mitt senaste besök på återvinningscentralen. Godkände att en faktura ska skickas. Får jag nu betala igen vid nästa besök.
  • Om man har förbrukat årets fria besök - vilket är fem besök om man inte har något eget renhållningsabonnemang (om man t ex bor i lägenhet) eller tio besök om man har egen sophämtning (gäller nästan alla som bor i villa) - så debiteras man 250 kronor vid varje nytt besök. Antalet besök på kortet nollas automatiskt vid årsskiftet, så då börjar det om igen.

    Vänliga hälsningar
    Ola Kommunvägledare