Hundrastgårdar, planeras det några i Partille?

Hej,

Jag bor själv i Partille/ Jonsered och tycker att det är synd att det inte finns fler rastgårdar än den vid domarevägen. Kan ni inte ha flera? kanske en runt Jonsered.

Kommentarer

  • Hej Johanna,

    Tack för att du kontaktat oss!

    Efter att ha stämt av med vår gatuavdelning kan vi meddela att det i dagsläget inte planeras att anlägga fler hundrastgårdar.

    Välkommen åter!

    Med vänlig hälsning,
    Robert Kommunvägledare
  • Hej Johanna!
    Tycker verkligen vi behöver en hundrastgård i Partille centrum.
    Har startat en sida på facebook.
    Hälsningar Helene

  • Hej, inga nya planer finns ännu, men för vidare handläggning tar vi din fråga vidare till berörd förvaltning.
    Ola Kommunvägledare
  • Hej!
    Önskar en hundrastgård även i Sävedalen! Finns lämplig gräsmark längs Ugglumsleden/Puketorp. Viktigt att kunna träna hunden utan koppel på ett säkert sätt.
  • Hej Anna-Karin! I dagsläget så finns det en hundrastgård som Partillebo har, den ligger uppe vid Domarevägen.
    Gata/park håller på att se över om det finns möjlighet för  att anlägga en på kommunens mark.
  • Instämmer i önskemål om hundrastgård. För egen del i Sävedalen, men gissar att det finns samma behov i flera stadsdelar. Hundarna behöver både kunna tränas utan koppel (speciellt viktigt med valpar) men också kunna få sträcka ut och springa ordentligt. Bortsett från risken att hunden "smiter" så är det ju de flesta bra ytorna omgivna av trafik eller så får man inte ha hunden lös. Vore toppen om detta kunde bli verklighet!
  • Hej Karin,

    Vår gatuavdelning meddelar följande:

    "Vi håller på att inventera våra kommunala ytor för att se om det är möjligt att etablera en hundrastgård någonstans i kommunen.

    Det finns ingen tidplan för när inventeringen är klar, men om/när vi har ytterligare information kommer denna att läggas ut på kommunens hemsida."

    Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!
    Robert Kommunvägledare
  • En hundrastgård skulle enkelt kunna byggas uppe i furulund vid den gamla fotbollsplanen bakom Hyggesvägen. Ett staket och papperskorg så skulle det vara klart. Vet att många hundägare skulle uppskatta det.

  • Hej Christer! Tack för dina synpunkter. Som sagt ovan så håller kommunen på att inventera kommunala ytor för att se om det finns möjlighet att anlägga en hundrastgård i Partille.
  • Mer än synpunkter...
    Har nu kört runt i en timma i kommunen för att hitta någonstans där jag får lov att släppa lös min hund. Överallt förbud och förmanelser..samtidigt ser jag många som efterfrågat detta med hundrastgårdar i ett antal år.
    Jag antar att mina och likatyckande hundägares skattepengar är lika goda som någon annans?
    När kommer det upp ett par nya fräscha hundrastgårdar runt Partille så våra fyrbenta vänner kan njuta av att springa lösa och umgås?
    Den som ligger vid björndammen är knappast värd namnet, alldeles för liten och för lågt stängsel, känns som en dålig kompromiss så
    kom igen nu, action! Ett underbetyg att detta tar så lång tid.
    //Pär
  • Hej Pär!
    Tack för dina synpunkter.
    I år finns tyvärr ingen plan på att bygga fler hundrastgårdar i kommunen. Dock meddelar vår driftingenjör på gata/park att man kommer att se över detta under nästa år.
    Vänliga hälsningar

  • Hej,
    I Göteborgs Stad kan enskilda kommuninvånare skicka in förslag som sedan, om 200 röster överstigs, tas upp och behandlas av berörd förvaltning. Finns det något liknande i Partille? Jag och ett antal andra hundägare har ett förslag ang. en specifik plats i Sävedalen som hade varit lämplig som hundrastgård.
    Behovet av hundrastgårdar är stort (nu, mer än någonsin) men tillgången är närapå obefintlig.
    Mvh Malin
  • Hej Malin! I Partille kommun finns inte systemet "Medborgarförslag" där efter ett visst antal röster så måste berörd förvaltning behandla förslaget. Denna fråga har inkommit till oss ett antal gånger de senaste året och det senaste svaret som gäller är det som ligger ovan. Det finns alltså inga planer att se över detta i år utan gata/park tar med sig frågan vidare in under 2022.

    Vänliga hälsningar
  • Hej,
    Nu 2022, hur fortskrider frågan om hundrastplatser i Partille?
    Vem driver frågan på gata/park hos kommunen som kan avkrävas ett svar?
    //Pär
  • Hej Pär,

    Följande svar fick vi från gata & park:
    Vi har planer på att så småningom anlägga fler hundrastgårdar i andra delar av kommunen, vi siktar på att anlägga någon vartannat år. Det betyder att det inte kommer att anläggas någon ny i år eftersom vi anlade en förra året.

    Med vänlig hälsning

    Hanna Kommunvägledare
  • Hej och tack för svar! Det låter ju toppen och en bra ambition
    tummen upp!
    //Pär
  • Hej igen,
    Har besökt nämnd hundrastgård.
    Om man får komma med förbättringsförslag så behöver gräsmattan dräneras på ngt vis, jag fick sanera både mina kläder och hund efter 10 minuters besök.
    (stora delar av den plana delen av inhägnaden är leråker)
    I övrigt, en bra placering och i bra storlek.
  • Hej Pär! Jag skickar din synpunkt till gata/park.
  • Hej igen! Om det gäller hundrastgården i Björndammen så är det Partillebo som ansvarar för den. Vänligen kontakta dem för din synpunkt.