Kan kommunen se till att en tomtägare klipper växtligheten kring sin tomt?

Hur kan kommunen få en tomtägare att klippa sin häck?

Kommentarer

  • Hej Magnus,

    Tack för att du kontaktat oss!

    Klicka på länken nedan för mer information om de åtgärder kommunen går ut med kring hur växtligheter bör skötas kring bostadsgatan.

    https://www.partille.se/gata-park--trafik/trafik--gator/atgarder-for-sakrare-trafik-pa-din-bostadsgata/

    Med vänlig hälsning,
    Robert Kommunvägledare
  • Hej Robert

    Om nu inte tomtägaren vill klippa sitt buskage, hur går man vidare då?
  • Hej Magnus,

    Jag ber om ursäkt att du inte har fått svar på din senaste fråga här. Vi hade lagt frågan vidare till vår trafikavdelning som hade missat att svara oss. Här kommer svaret vi fick:

    I första hand uppför kommunen en personlig kontakt med fastighetsägaren och beskriver problematiken. Det brukar ge effekt. Om det ändå inte sker någon åtgärd på den höga växtligheten har kommunen befogenhet att utföra åtgärder själva, beroende på vilken typ av ärende det är (om växtlighet växer över på kommunal mark tex). Förutsättningarna kan variera stor beroende på ärende och om det rör sig om en växtlighet som är helt på privat mark behöver vi rådfråga vår jurist om vilka befogenheter vi har för det specifika ärendet. Vi väljer i första hand inte att gå vidare med att utföra åtgärder i egen regi utan ser helst att det är fastighetsägaren som klipper ner sin häck. Därav är det det vi arbetar efter.

    Med vänlig hälsning
    Hanna Kommunvägledare
  • Hej
    Har en granne med hörntomt som fortfarande efter minst ett halvt år av information mm inte påbörjat någon synbar förändring av sitt täta buskage

    Nu får gärna kommunen lösa detta innan det sker en olycka där.
  • Hej Magnus,

    Du får gärna fylla i uppgifterna om vilken tomt det gäller i vårt formulär för felanmälan via länken nedan så lägger vi över ärendet till trafikenheten https://minasidor.partille.se/oversikt/overview/16.

    Vänlig hälsning
    Hanna Kommunvägledare