Får man gå i skola i Partille kommun om man bor i Göteborg?

Jag bor i Göteborg kommun. Men Partille är nära min lägenhet, Kan jag ansöka min son till en grundskola i Partille kommun?
(Uppdaterad )

Kommentarer

  • Hej Femeeda,

    Nedan har jag bifogat en text från Partille kommuns placeringsföreskrifter gällande elever som är folkbokförda i en annan kommun.

    Elever som är folkbokförda i annan kommun
    En elev har rätt att bli mottagen i en grundskola som anordnas av en annan kommun än den som ska svara för elevens utbildning, om eleven med hänsyn till sina personliga förhållanden har särskilda skäl att få gå i den kommunens grundskola. Innan kommunen fattar beslut om att för ett visst läsår ta emot en sådan elev ska den inhämta yttrande från elevens hemkommun.

    Efter önskemål från vårdnadshavare kan Partille kommun, i mån av plats, ta emot en elev bosatt och folkbokförd i annan kommun. I första hand kommer kommunen placera folkbokförda elever och därefter beaktas utomkommunala elevers önskemål om skola, undantag för elev som har rätt att bli mottagen.

    Med vänliga hälsningar
    Hanna Kommunvägledare