Vad krävs för att man ska få lägga ut farthinder?

Hej,
vad krävs för tillstånd för att få lägga ut farthinder i form av små halvcylindrar (se bif. bild) på vägen för att få ner hastigheten och öka uppmärksamheten av bilisten? Många som kör snabbt och ouppmärksamma på vägen vid oss och det är mycket barn ute och leker i vårat område under sommaren (även vår och höst). Med vänlig hälsning, Louise

Kommentarer

  • Hej Louise,

    Kommunen tillåter inte att fastighetsägare lägger ut egna farthinder på kommunala lokal- och bostadsgator. Den princip som Partille kommun tillämpar som hastighetsdämpande åtgärd för dessa vägar är primärt blomlådor. Blomlådor är tillståndspliktiga och ansökan görs till kommunens Trafikenheten. Mer information finns på kommunens hemsida, se bifogad länk.

    https://www.partille.se/gata-park--trafik/trafik--gator/

    Vänliga hälsningar
    Kundcenter, Partille Kommun

    Karin Kommunvägledare