Finns det någon smittad av Coronaviruset i Partille?

Finns det någon smittad i vår kommun?

Kommentarer

  • Hej Thomas,

    Precis som vid andra sjukdomar, råder patientsekretess även för personer som insjuknar i covid-19. Patientsekretessen omfattar uppgifter som bostadsort, arbetsplats och sjukdomstillstånd. Västra Götalandsregionen och kommunen får således inte lämna ut uppgifter kring enskilda sjukdomsfall. De som behöver bli informerade, kontaktas direkt av Smittskydd Västra Götaland.
    Som en del i smittspårningen kan Smittskydd Västra Götaland kontakta Partille kommun. Skulle ett sjukdomsfall ha direkt påverkan på någon av kommunens verksamheter, till exempel genom att Smittskydd Västra Götaland beslutar om karantän enligt smittskyddslagen, kommer vi att informera om detta utan att bryta patientsekretessen.
    Sekretessen har stöd både i 21 kap. 1 § Offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) och i 6 kap. 12-16 § Patientsäkerhetslagen (2010:659).

    Vänliga hälsningar,