Har vi rätt till skolskjuts?

Hej,

Vi ska flytta från Göteborgs kommun till Partille Kommun.
Vår dotter vill gå kvar i grundskolan i Göteborg, kan hon få busskort från Partille kommun?

Tacksam för ett svar!

Kommentarer

  • Hej!

    Elev som väljer att gå i annan skola än den skola kommunen annars hade placerat eleven i, har inte rätt till skolskjuts. Här kan ni läsa mer om regler kring skolskjuts samt göra ansökan: Skolskjuts

    Med vänlig hälsning,
  • Så här har det alltid varit i Partille. Minst tre kilometer som gäller
    Minns att samma sak gällde för ca 30 år sedan.
    Det fattades ett par hundra meter gångväg för att min grabb skulle få skjuts. Man räknar gångväg. Med bil är det 3.5 km

    ​Handlar säkert om ekonomin. Vad jag vet har kommunen ändå en bra kassa.

  • Det står bland annat så här i kommunens riktlinjer för skolskjuts: "Elev kan ha rätt till skolskjuts även på andra grunder som då behöver motiveras och styrkas genom intyg eller annan dokumentation. Individuell bedömning görs i varje enskilt fall av skolskjutsansvarig."

    Skolskjutsbeslut går också, liksom alla kommunala beslut, att överklaga och få rättsligt prövade.

    Med vänliga hälsningar
    Ola Kommunvägledare
  • Hej,
    Vi bor i Partille och barnen går i kommunens enda friskola. Vi har över 3 km till barnens skola men eftersom det finns en kommunal skola inom 3 km är de inte berättigade till skolskjuts. Varför kan inte de också vara berättigade på lika grunder då skolvalet är fritt och det är inom kommunen?
  • Hej!
    Rätten till skolskjuts regleras i Skollagen (SFS 2010:800) och Förordningen om skolskjutsning (SFS 1970:340). Det framgår i lagstiftningen att rätten till skolskjuts inte gäller för elever som har valt att gå i en annan skolenhet än den som kommunen annars skulle ha placerat dem i.

    Med vänlig hälsning,

    Amanda Kommunvägledare