Måla odlingsllådor med giftfri färg (Panduro Vintage Outdoor)?

Är denna färgen verkligen såpass giftfri att den går att använda till odlingskragar?

Kommentarer

  • Hej Annelie,

    Vid målning av pallkragar rekommenderar vi i första hand att man endast behandlar utsidan av pallkragarna som inte kommer i kontakt direktkontakt med odlingsjorden för att minska risken för att grönsaker med mera kommer i kontakt med oönskade ämnen från den ytbehandling man väljer. Dessutom utsätts insidan av pallkragen för konstant fukt vilket gör att det är svårt att få ett resultat som håller i längden.

    Panduro Vintage Outdoor är en vattenbaserad färg som inte är klassificerad som farlig för hälsa eller miljö. Därför rekommenderar vi denna färg för ändamålet. Den innehåller dock låga halter av konserveringsmedel för att förhindra att den möglar under förvaringen.

    Lycka till med ditt projekt!
    /Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
  • Hej! Undrar om panduro acrylic färgen är giftfri? Har tänkt måla saker åt min hamster!
  • Hej Milla,
    Ska sakerna du målar vara i räckhåll för hamstern? Alltså på saker som den kan bita på? Om så är fallet så kan vi tyvärr inte rekommendera några färger då dessa inte har testats för att djur får i sig av produkten. Panduros produkter är endast testade för hälsorisker hos människor och hur djur reagerar på olika ämnen skiljer sig mycket från människor. Vi kan därför inte säga vad riskerna är om torkad färg äts upp. För människa är produkten inte är klassad som farlig för hälsan, men den innehåller ämnen som kan framkalla en allergisk reaktion.

    Hoppas detta svarar på alla dina frågor!

    /Marcus

    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs