Kan man ha Vintage Outdoor färgen på foder runt dörrar och fönster på hus?

Hej
Jag undrar om ovan nämnda färg skulle kunna funka utomhus på dörr och fönster (äldre trähus med faluröd panel och vita foder som jag skulle vilja byta ut lite detaljer i ny färg på)..? Ungefärligt beräknad hållbarhet isf om det kan va okej? : )

Kommentarer

  • Hej,

    Tack för din fråga ang vår Vintage Outdoor färg!

    Vår färg är en hållbar dekorationsfärg, men på utsatta ställen som foder så krävs färger som klarar väder och vind bättre.”

    Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor!
    Ha en fin dag!

    Ingela
    Product Development
  • Vilken grundfärg ska jag grunda mina gamla pardörrar med, innan jag målar med Outdoor vintage matt svart ?
    Behöver jag någon klarlack på den?
    ​Isf vilken, så jag inte riskerar att förlora den matta looken?
  • Hej Jenny,

    Tack för att du hörde av dig till oss!
    Är det pardörrar som ska målas på utsidan? Vintage Outdoor är en hållbar dekorationsfärg, men på utsatta ställen som foder/dörrar/fönster så krävs färger som klarar väder och vind bättre. Skulle rekommendera dig att höra med en färghandel.
    Vi har ingen Primer till Vintage Outdoor serien, en del målar med vitt först, speciellt om den gula kulören ska användas och det ska målas över något som tidigare varit en mörkare färg.
    Ja, du har helt rätt, lacken som vi kan rekommendera till, 371219 tar en del av mattheten, men ger samtidigt ett utökat skydd.
    Oavsett vilken färg du använder är grundarbetet viktigt, tvätta rent, slipa bort lösa färgflagor och sedan måla.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela
    Product Development