Färg till blomkruka, vad ska man välja?

Hej! Jag skall måla 4st blomkrukor. De är i dagsläget beige i färgen, och krukorna har struktur som ”ränder” runt hela krukan.
Jag undrar vilken färg som kan fästa?
Min tanke är att måla dessa krukor med guldfärg, och att jag skall applicera färgen med pensel med tanke på strukturen.
Vad har ni att rekommendera?
Med vänlig hälsning, Jessica

Kommentarer

  • Hej Jessica!

    Tack för din fråga!
    Om det är blomkrukor med glasyr som har en "icke porös" yta:
    Tvätta krukan. Slipa lätt på den blanka ytan ( om den är blank) med ett fint slip papper, så färgen fäster. Dessa lösningsmedelsbaserade färger ger en fin guldglans, finns i flera guldnyanser.

    Om krukan är i ett sugande material utan glasering t ex en ren terrakotta kruka:
    Du kan använda Hobbylack guld och även den andra lösningsmedelsbaserade färgen ovan. Tänk på att lacka/måla även insidan om det ska planteras direkt i krukan och den inte har någon glasyr invändigt. Om fukten går in i lergodset, så kan färgen på utsidan börja spricka och flaga av.

    Du kan behöva måla flera färglager (måla endast tunna färglager för jämnast resultat och hellre flera lager med färg med torktid emellan.)

    Använd en pensel som är bred och flat: 516233

    Vi har även en guldspray 121021 som går att använda.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela

    Product Development