Vad är skillnaden mellan tvåldoft, ljusdoft och livsmedelsaromer?

Hej jag undrar vad skillnaden är mellan era candle scents, soap scents och livsmedelsaromer? Är dofterna för ljus och tvål båda essential/fragrence oils och kan man bara använda livsmedelsaromen i mat? Undrar mest för att jag ska börja göra ljus och såg att ni sålde dessa och funderade om alla tre går att använda i ljus, jag vill försöka hitta ställen jag kan köpa dessa oljor lokalt än endast online och undrade om det var någon skillnad mellan de då ni har delat in dem i mat, tvål och ljus.

Hoppas min fråga inte är allt för jobbig att svara på!
/Emelie

Kommentarer

  • Hej Emelie,

    Tack för din fråga.Vi ska självklart försöka svara på den.

    Livsmedelsaromerna är i första hand anpassade s för att ge smak åt livsmedel. Dessa innehåller endast ingredienser som är tillåtna att användas i livsmedel enligt lagstiftningen i Sverige, Norge och Danmark. Vissa av dessa är rena eteriska oljor medans andra innehåller fler ingredienser. Ingredienslistorna hittar du i texten om varje artikel.

    Tvåldofterna är speciellt framtagna för att användas i tvål och alla ingredienserna är därmed godkända för användning i kosmetiska produkter enligt lagstiftningen i EU.

    Ljusdofterna är speciellt anpassade för att ge ifrån sig doft när man eldar ett ljus. De är anpassade för att tillsättas till ljusmassa och samtidigt inte påverka hur bra ljuset brinner. De ämnen som tillsätts till ljusmassan påverkar hur bra ett ljus brinner. Vissa eteriska oljor kan göra att ljus brinner mycket dåligt och då bildas mycket sotpartiklar som inte är bra att andas in. Till våra ljusmassor rekomenderar vi därför i första hand våra ljusdofter

    Lycka till med ljustillverkningen!
    /Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs