Vilka torktider har akryl respektive oljefärg i rumstemperatur?

Kommentarer

  • Hej Magnus!

    Tack för din fråga!
    Oljefärg torkar avsevärt långsammare än akrylfärg, vilket är den stora fördelen med akrylfärg förutom att den inte luktar.
    Akrylfärgernas torktid kan variera från under 1 timme till upp till någon dag, helt beroende på färglagrets tjocklek, om något medium inblandat som t ex vid de nu så populära Pouring teknikerna.
    Oljefärg tar ca 1 år innan den är helt torr och ev kan slutfernissas. Den är dock beröringstorr långt tidigare, men det varierar mellan de olika kulörerna och fabrikaten.
    Hoppas att det var svar på din fråga.
    Ha en fin dag!
    Ingela
    Product Development