Hur mycket textilsalt i förhållande till Nitor textilfärg ska jag räkna med?

Textilsalt vid färgning med Nitor Textilfärg. Hur mycket salt i förhållande till färg/maskin ska man räkna med?

Kommentarer

  • Hej Inger!

    Tack för din fråga!
    I varje paket finns ett litet tråg med flytande färg som ska användas tillsammans med ett textilfärg salt. För en infärgning i 30 eller 40 grader ( för ett ljusare resultat) behövs då 500g salt (1 paket) och för en infärgning vid 60 grader (ett mörkare resultat) behövs 1 kg (2 paket salt). Det är dessa mängder salt som behövs, oberoende på hur lite/mycket du har i tvättmaskinen.
    Tänk på att olika material i tyget tar upp färgen olika mycket, t ex ett bomullsplagg som har någon söm med syntet tråd, där kommer färgen att sugas upp olika mycket, och sömmen får en annan nyans.
    Hoppas det går bra med din infärgning!

    Ha en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Tack för svaret. Jag förstår det som att till en färgning med mer tyg kan t ex 2-3 paket färg användas men endast 1 pkt salt om 500 gr.
  • Hej Inger,

    Ja, det är oberoende av mängden tyg/färg per färgning. Valet står emellan om man vill ha en stark eller svag infärgning, om vill använd 2 eller 1 paket salt.
    Tänk på att inte fylla trumman till mer än hälften, ca 1,5 kg tyg för en 3-4 kg maskinkapacitet. Varje förpackning färgar ca 400 g textil.

    Lycka till!

    Ingela
    Product Development
  • Hej
    Jag skulle köpa andningsskydd med FPP2 eller FPP3.
    Har ni dessa produkter?

    Mvh

    Yumei Zhou
  • Hej!

    Tack för din fråga angående andningsskydd. I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda andningsskydd med klass FPP2 eller FPP3. Vi hoppas att du kan hitta dessa på annat håll.

    Ha en trevlig dag!

    Med vänlig hälsning,