Hur fixerar man textilfärg?

Jag har nyligen målat på ett par av mina klädesplagg med Panduro texilfärg, hur gör jag så att det jag målat stannar kvar, går det att göra så jag kan tvätta plagget utan att motivet försvinner?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga!
    Vi har olika textilfärger, men har du använt Palett textilfärg som är vår egen färg, som finns i 2 varianter, en för mörka tyger och en för ljusa tyger, så gör du så här: Palett textilfärg, tygfärg för dekormålning tyger (bomull och polyester (polyester gäller endast föt textilfärgen för ljusa tyger)). All textil bör förtvättas innan det målas. När färgen torkat strykfixeras den på avigsidan i ca 3–5 minuter med strykjärn inställt på bomull. Efter 24 timmar tål färgen maskintvätt i 40 °C. Tvätta gärna ut och in. Du kan också låta färgen självfixera, det tar ca 14 dagar men det gäller endast Palett textilfärg för ljusa tyger.

    Tveka inte att höra av dig om det är något mer du undrar över eller om det inte var rätt färg!

    Ha en bra dag!
    Ingela
    Product Development
  • Hej, är det 24 timmar efter strykningen som den tål maskintvätt? Vad händer om jag tvättar tidigare?
  • Hej John,

    Ja, det är efter fixeringen/strykningen som man ska vänta i 24 timmar innan man tvättar plagget. Tvätta dessutom gärna ut och in, så minskar man den mekaniska nötningen på motivet. Om man tvättar för tidigt kan man riskera att motivet nöts bort något i tvätten.

    Lycka till med ditt projekt!

    Ingela
    Product Development
  • Hej,
    Jag har precis färgat ett polyestertyg (klädsel till barnvagn) med er textilfärg palett (svart färg). Jag missade att man först kunde tvätta efter 24 timmar efter fixering som står i beskrivningen ovan (läste enbart på flaskan). Jag fixerade med värmepistol länge, och tvättade sedan efter 13timmar. Efter tvätten så släppte färgen något (pressad med en vit trasa mot tyget och då blev tyget lite svart). Hur ska jag gå tillväga nu? Låta torka och fixera mera med värmepistol? Vill ju gärna att färgen inte färgar av sig när barnen sitter i vagnen.
    Tack för hjälpen på förhand!
    Karin
  • Hej Karin,

    Tack för ditt email!
    Var det Palett textilfärg för för ljusa tyger (light fabrics) som användes?
    Denna textilfärg "självfixerar" efter 14 dagar, annars är det fixering i 3-5 min/ ställe som rekommenderas. Osäker på hur det blir med värmepistol.
    Var tyget behandlat med något, t ex vattenavstötande, så kan det också göra att färgen fäster sämre och då kan det vara svårt att få den att fästa 100%.
    Vänta i 14 dagar, kanske t o m, fixera en gång till och tvätta sedan så ev överskotts färg försvinner. Det är nog det som man kan göra.

    Hoppas att det går bra!
    Ingela

    Product Development
  • Hej Ingela,
    Tack så mycket för ditt svar, ska följa dina råd. Helt riktigt det är palett för ljusa färger som jag använt. Eftersom det är ett sådant stort område som jag har färgat in är det säkert så att varje område inte har fått 3-5 min fixering. Att använda värmepistol är ett tips jag fått från ”barnvagnsbloggare” som använt denna metod för att färga klädsel och suffletter till barnvagnar med hjälp av palett textilfärg men gissar att man måste vara ännu noggrannare än vad jag var med fixeringen.
  • Hej Karin,

    Hoppas att det fungerar!

    Ha en fortsatt fin dag!

    Ingela
    Product Development
  • Vad innehåller panduros palettfärg för ämnen? Jag kan inte hitta någon innehållsförteckning.
  • Hej Eva,
    Tyvärr har vi ingen möjlighet att ge fullständigt innehåll på våra kemiska produkter eftersom lagen endast kräver att man måste ange det innehåll som ger upphov till miljö- eller hälsofarliga klassningar.
    Det vi kan berätta om färgen är att den innehåller: plast (Akryl polymer), vatten, glykol och konserveringsmedel.

    Ha en fin dag!

    /Marcus
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
  • Jag har precis målat mina skor som är i fejkläder, alltså med väldigt glatt yta, med ”Fabric Markers”. Jag gjorde det mest för att prova! Men min fråga är om det går att fixera detta på något sätt, trots att det inte är tyg? Jag blev så nöjd med resultatet att jag vill behålla skorna!
  • Hej Erika,

    Tack för din fråga! Visst är det kul att måla på skor?
    Är det de här: pennorna?
    De är behöver inte fixeras när man använder dom på textil, de självfixerar efter 24 timmar. Tyvärr tror jag inte resultatet blir hållbart på "fejkläder" med en väldigt glatt yta. Färgen går inte in i underlaget utan ligger bara på ytan, och risken är att det lätt skrapas bort eller påverkas av fukten. Jag ska göra lite tester framöver och se om det är någon lack som kan tänkas skydda?

    Ta hand om dig!
    Ingela

    Product Development
  • Hej Erika,

    Jag lovade att återkomma ang att måla på "fejkläder" med vanliga textilpennor. Vi kan inte rekommendera textilpennor på "fejkläder" vare sig med eller utan skydds spray. Resultatet blir inte hållbart nog.

    Hör gärna av dig om du har fler funderingar!

    Ingela
    Product Development