Tålig textilfärg till tält, vilken ska man välja?

Jag ska motivmåla ett indiantält. Färgen ska tåla regn, snö och sol och gärna hålla i minst 10 år. Vilken sorts textilfärg ska jag välja?

Kommentarer

  • Hej Annika!

    Tack för att hörde av dig till oss!
    Våra textilfärger passar till bomullstyger, tyger med bomullsblandning eller polyester, och tyg som inte är behandlat på något sätt. Så det beror på vilket material ditt tält är gjort av och om färgen på tältet är mörkt eller ljust?
    För mörka bomullstyger, bomullsblandningar och utan behandling på tyget: Palett textilfärg för mörka tyger. Dessa färger täcker bättre ovanpå mörka tyger. Denna färg behöver fixeras med strykjärn.
    För ljusa bomullstyger av bomull, bomulls blandningar eller polyester: Palett textilfärg för ljusa tyger . Denna färg självfixerar efter 14 dagar men kan även fixeras med strykjärn.

    Viktigt att tyget är tvättat så ev appretur i tyget försvinner före målningen, annars kan det försämra hållbarheten på färgen.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela

    Product Development