Är er smyckeswire nickelfri?

Hej jag har köpt en guldfärgad koppartråd 0.5mm av er. Undrar om denna samt de andra wire är nickelfria eller ej?

Kommentarer

  • Hej Sofie,

    Våra smyckestrådar och smyckeswire är inte helt nickelfria. Däremot uppfyller de speciella kraven på innehåll som finns i gällande EU lagstiftning för smycken. I lagstiftningen finns gränsvärden för vilka halter av ett antal metaller (däribland nickel) som får förekomma i smycken. Dessa är:
    • Nickel: max 0,5 μg/cm²/vecka (detta är en migrationsgräns som anger hur mycket nickel som får migrera till huden när man bär smycket) samt max 0,2 μg/cm²/vecka (denna lägre nickelgränsen gäller för örhängen/piercing-smycken)
    • Bly: max 0,05 % (w/w) = 500 ppm
    • Kadmium: max 0,01 % (w/w) = 100 ppm
    Lycka till med dina projekt!
    /Ida
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs