Är Panduro Cotton 8/4 ekologiskt?

Hej, jag virkar mycket saker till barn med ert bomullsgarn (panduro cotton 8/4). Många frågar mig om det är ekologiskt men jag har svårt att svara på den frågan. När jag läser om oeko-tex klass 1, står det att märkningen inte garanterar att textilen är ekologisk och framtagen utan bland annat konstgödsel och bekämpningsmedel. Så min fråga är alltså om ert garn är ekologiskt eller inte?

Kommentarer

  • Hej Hanna,

    Panduro Cotton är inte ekologiskt men det är precis som du säger certifierat enligt STANDARD 100 by OEKO-TEX® produktklass 1 (produkter för barn upp till tre år). Det innebär att produkterna har testats och inte innehåller halter en mängd hälso- och miljöskadliga ämnen som är förbjudna enligt lag samt även andra ämnen som har vetenskapligt bevisats eller som misstänks ha negativa hälsoeffekter.

    Hoppas detta hjälper dig att svara på frågorna från dina kunder.
    Ha en fin dag!
    /Ida

    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs