Palett textilfärg användas till handavtryck?

Jag vill göra handavtryck på ett tyg. Kan jag använda Palett tetilfärg till detta eller är det skadligt för huden?

Kommentarer

  • Hej Lina,
    Tack för din fråga.
    Normalt skulle Panduro inte rekommendera kunder att använda Palett på huden eftersom färgen inte är anpassad till detta ändamål. Den enda färgen vi har som är testad och avsedd för hudkontakt är vår fingerfärg. Den är dessutom godkänd för barn under 3 år.

    Palett är dock den snällaste textilfärgen vi har i sortimentet. Färgen innehåller mycket låga halter av konserveringsmedel (CMIT/MIT och BIT) som kan orsaka allergiska hudreaktioner hos personer som är överkänsliga mot just dessa ämnen. Om du väljer att använda Palett textilfärg så tänk på att det är viktigt att undvika att få färgen i munnen och att tvätta händerna med mycket tvål och vatten direkt efter att du gjort ditt handavtryck. Det är alltid bra att begränsa tiden som man har färgen på sina händer också.

    Hoppas det svarar på frågan!
    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs