Vilken färg ska jag ha på vilket underlag?

Hej, jag har i omgångar köpt från er hobbylack, allmogefärg, porcelaine (pebeo), akrylfärg (pano paint basic), vattenfärg. Jag undrar vad jag kan använda på underlagen: trä, gips, temuggar, glansigt porslin som julfigurer (måste det tex tas i ugn trots det inte kommer ätas på?), betongfigur. Det mesta är till sånt småpyssel som julfigurer etc.

Alltså vilka färgsorter går att använda till vilket underlag. Alla är med er stämpel på om det underlättar vad det är. Går det tex att ta hobbylack på trä om det är rätt färg och det inte finns med akryl tex?

Kommentarer

  • Hej Frida!

    Tack för att du hörde av dig till oss! Kul att du frågar om våra färger!
    Här är en liten uppställning:
    Hobbylack Gloss, Hobbylack Matt, Panopaint: för några år sedan bytte vi ut den gamla Hobbylacken och Allmogefärgen till en matt och blank Hobbylack istället. Färgkvaliteten är densamma som tidigare. Dessa färger fungerar på de flesta material ( inkl gips och trä) utom plast, silikon och tyg som ska tåla tvätt. Att tänka på är att om man målar på hårda ytor som metall, så fäster färgen inte lika starkt som på ett sugande material. Färgen är inte heller hållbar på porslin som ska diskas.
    Porcelaine 150: denna färg är bäst till porslin. Tänk på att diska porslinet noga och ta ej på ytan som ska målas med fingrarna. Härdas i ugn för att hålla i disk. Låt ej ligga i blöt. Måla ej på ytor som kommer i direkt kontakt med mat.
    Vattenfärg: finns både till barn och vuxen ( akvarellfärg). Målas på speciellt akvarellpapper, som är anpassat för att kunna hantera fukten.
    Panduro Acrylic: en konstnärs akrylfärg i tub för målning på målardukar, men kan även användas på t ex trä.

    Hoppas det var en liten vägledning till dig ang färgerna, hör av dig om det är mer som du undrar över.

    Önskar dig en fortsatt fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Vi skall måla namn på en modellbåt med vitt dvs väldigt smått. Inköpt mall men har mycket svårt att finna något som fungerar. Det får ju inte ”blöda” när man lyfter mallen, alltså extremt snabbtorkande. Underlaget är trä.
  • Hej Kerstin,

    Tack för din fråga!
    Om jag förstår dig rätt, ska du måla på en modell båt (som inte ska vara i vatten) med hjälp av en schablon? Ska den vara i vatten är det Revell färg som gäller.
    Hobbylack färgerna går bra att använda om båten inte ska vara i vatten, finns både med matt och blank finish.
    När man målar med schablon är tricket att ha mycket lite färg, annars kryper det under schablonen. Är det en välvd yta är det dessutom mycket svårare att få schablonen tätt mot underlaget. Skulle istället rekommendera att rita av motivet svagt med en blyerts penna och sedan måla i för hand. Måla tunna färglager och hellre flera färglager, tills det täcker.
    Om du ändå vill använda schablon, så rekommenderar jag en skumgummi roller, 920941 . Tejpa fast schablonen noga på underlaget. Rolla färg på rollern, men rolla av det mesta på hushållspapper innan du målar i schablonen. Rolla fler lager med färg om det behövs.
    Det kan vara svårt att använda schablon om det är väldigt smådetaljerade motiv.

    Lycka till med båten!
    Ingela
    Product Development
  • Tack Ingela för input! Något måste man pyssla med under 1 års karantän. Omöjligt att ta sig butik. Då är det gott att få svar på nätet!
  • Hej igen,

    Det var så lite, hoppas det går bra med båten!

    Önskar dig en fin dag!
    Product Development
  • Hej, är Humbrol lackfärg något som funkar att måla hållbart motiv direkt på en brevlåda av plåt? Behövs i så fall någon lack över sedan?
  • Hej Anneli,

    Tack för din fråga!

    Humbrol lackfärg är en mycket hållbar färg, som även fungerar på plåt.
    Det viktigaste är dock förberedelserna. Ytan måste vara rentvättad och torr före målningen.
    Man behöver inte lacka, men trots allt så blir lacken ett extra skydd ovanpå färgen. Det finns lack i Humbrolserien: 104646 och 104683
    Pga av de små färgburkarna, så är Humbrolfärgen mest lämplig för motiv ( precis som du sk göra), inte för att täckmåla hela brevlådan.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Åh toppen! Då har jag äntligen hittat rätt i djungeln! Och då skaffar jag ett av lacken också. Tack snälla för svar, nu blev dagen med överraskningsfix långt mycket lättare när jag inte behöver vara osäker på vad jag ska ha! Tack! Och önskar lika fin dag tillbaka! :-)
  • Hej Anneli,

    Lycka till med brevlådan, den blir säkert jättefin!

    Ingela
    Product Development
  • Hej!

    Skulle vilja måla lamporna på en ledslinga som inte är dimbar. Gärna i olika färger. Vilken färg skulle ni rekommendera av er?Är det porslinfärg som gäller eller har ni ett annat förslag?

    Tack på förhand

    Alexander
  • Hej Alexander!

    du kan använda tex glas/ porslinspennor, men jag tänker att dom kanske är för opaka, alltså täcker över ljuset för mycket.
    Är det en slinga i en plastlist du tänker? Har du möjlighet att skicka en bild på ungefär det du vill färga, så kan jag hjälpa dig på bästa sätt 😀

    Vänliga hälsningar,
    Timara Product Developer