Jag vill måla porslinskrukor, vilken färg ska jag ha?

Hej!
Jag ska måla om krukor jag köpt begagnat, dessa är i målat porslin (tror jag). Förstår att jag ska sandpappra för att luckra upp ytan om det är glansigt material men vad är bäst att använda för färg på ytterkrukor i porslin som skall stå inne?

Mvh

Kommentarer

  • Hej Alexandra,
    Tack för din fråga!

    Det beror lite på om du tänker måla ett mönster eller vill täcka hela krukan med en färg?
    Måla mönster:  Tvätta krukan noga. Om krukan är i riktigt porslin och går att härda i vanlig ugn, kan man använda Porcelaine 150 , en "hobby" porslinsfärg, som går att härda i ugn vid 150 grader.
    Täckmåla hela krukan: tvätta krukan, om den är högblank slipa lätt med ett fint slippapper för att rugga upp ytan , precis som du säger. Det snyggaste blir att spraymåla krukan antingen med No Limit sprayfärger ( finns även en Primer i detta sortiment) eller den helmatta Vintage Chalky Spray .

    Lycka till med dina krukor!
    Ingela
    Product Development