Måla brickor, vilken färg/lack?

Hej,
Jag skulle vilja köpa brickor second hand och måla på. Alltså brickor i trä,plast, fanér, metall, vad för typ av färg ska jag använda till det? Och jag gissar att jag behöver nåt lack till för att färgen ska sitta bra och inte slitas bort. Vilket isåfall?

Kommentarer

  • Hej Polly,

    Det låter jätteroligt att upcycla gamla brickor!
    För träbrickor kan man använda t ex Hobbylack färgerna , det är en akrylfärg som finns med 2 olika finish, en matt och en blank. Man kan skyddslacka färgen med någon av Oceanlackerna , som också finns med olika finish, matt, halvblank och blank. Färgen och lacken är båda vattenfasta och tål avtorkning.
    Metall - här krävs det något annat. Först en No Limit universal primer (spray) sedan spraya med valfri kulör av No Limit spray färgerna. Avsluta med en skyddslack, 121026
    Plast - är det svåraste material, dels beroende på att det finns så många olika plastvarianter, dels att färg har svårt att fästa här. i No Limit sprayserie finns dock en Plast Primer som gör att sprayfärgen fäster bättre. Avsluta även här med skyddslacken ( finns även en mattare variant: 121027

    Tänk på att: slipa banka ytor med ett fint slippapper, så fäster färg/primer bättre. Spraya alltid tunna färglager och hellre flera lager med färg, så undviker du att färgen droppar. Se till att fingerspetsen inte hamnar i spraystrålen vid sprayning. Spraya på ett avstånd av 20-25 cm, med svepande rörelse.

    Lycka till med brickorna!
    Ingela
    Product Development