Vad ska jag använda för färg för att måla lufttorkande lera som ska komma i kontakt med mat?

Hejsan!
Jag har köpt lufttorkande lera och undrar vad man kan måla lera med sedan för att kunna använda den som mugg, fat m.m. det ska alltså tåla att ha mat på sig utan att man själv blir förgiftad.

Kommentarer

  • Hej Malin,

    Tyvärr har Panduro inga färger eller lacker som kan rekommenderas för att måla lufttorkande lera som ska komma i kontakt med livsmedel. När det gäller material som ska komma i kontakt med mat så måste dessa enligt lag genomgå migrationstester för att säkerställa att skadliga ämnen inte migrerar vidare till mat eller dryck. Eftersom våra färger och lacker inte har genomgått dessa tester så ska de heller inte vara i kontakt med de ytor som är ämnade för livsmedel.

    Med vänlig hälsning,
    /Ida

    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
  • Jag har tolkat det som att lufttorkande lera inte fungerar till att göra muggar med mera då den är vattenlöslig. Stämmer det? Jag har nu köpt keramiklera istället för att kunna härda den i 1000-2000 grader.
    Linnea
  • Hej Linnea,

    Tack för ditt mejl. Det stämmer som du säger med den lufttorkande leran. Den är endast lämpad för att göra dekorationsföremål. Man måste använda keramiklera/ stengodslera och glasera den med glasyrfärger i keramikugn för att kunna använda den till muggar mm. Tyvärr så har vi inte dessa artiklar i vårt sortiment i nuläget.

    Önskar dig en fin dag!
    Mvh Annika
    Product Development