Vilken lera kan jag använda utan att ha tillgång till brännugn?

Hej, jag skulle vilja skapa lite skulpturer av lera och har kikat runt lite. Jag har inte tillgång till bränn-ugn utan endast vanlig ugn hemma. Eftersom jag vill kunna låta skulpturerna komma i kontakt med vatten - exempelvis en vas eller en kopp att dricka kaffe ur, så fungerar inte lufttorkad lera vad jag förstått det som. Vad kan jag använda för lera, som jag kan bränna i en ugn hemma, och som tål vätska eller mat eller liknande. Samt om jag vill måla motiv sen lacka det så resultatet blir glansigt likt porslin: vad ska jag använda för färg och lack då? Vänligen, Ebba

Kommentarer

  • Hej Ebba,

    Tack för att du hör av dig till oss.
    Vad roligt att du vill skapa med lera. Men tyvärr så har vi ingen lufttorkande lera och lack som vi kan rekommendera, som ska tåla vätska och mat.
    De lufttorkande lerorna är mer tänkta att göra prydnads saker, figurer/ hängen mm utav. Vaser kan man göra, och ha torkade växter i, vilket är väldigt fint.
    Du kan måla leran med Hobbylack och lacka med Oceanlack (finns både i blank och matt).

    Önskar dig en bra dag!
    Mvh Annika
    Product Development
  • Hej
    Jag undrar om det finns DOFTFRI lera som man kan göra figurer etc med, och som är självtorkande?
    Vänliga hälsningar
    Elisabeth
  • Hej Elisabeth!
    Tack för din fråga och vi ber om ursäkt för sent svar. Våra leror är doftfria och lite beroende vad du ska göra för figurerar rekommenderar vi nedan:Hoppas något av ovanstående leror kan passa ditt projekt.

    Lycka till med ditt skapande och varmt välkommen åter!

    Med vänlig hälsning,
    Kerstin Customer Care
  • Porslinspennor 12-pack XL står att färgen ej ska komma i kontakt med livsmedel eller områden där bestick används o inte heller gnugga med diskborste. Kan man måla med dessa på utsidan av kaffekoppar o sedan ha kaffe/te inuti (den omålade delen)?
    Vänliga hälsningar Anneli

    Anneli Neüman
  • Hej Anneli,
    Det funkar alldeles utmärkt!
    Ha en fin dag
    Vänliga hälsningar
    Lisa
    Product Development