Lack till trolldeg/saltdeg, vilken ska man välja?

Hej!
Jag söker en lack till torkade trolldegs-figurer, vilken ska jag välja? Vill kunna ha både matt och blank finnish. Hur hållbar blir figuren med lacken, tål den då vatten en liten stund, om man tex vill göra en avgjutning av figuren?
Mvh Tove

Kommentarer

  • Hej Tove,

    Så kul att du gör trolldegsfigurer!
    Vi har en lack som är bra till trolldeg (saltdeg), Lack till saltdeg
    Det går inte att använda en vattenbaserad lack, då denna drar ut saltet i salt/trolldegen.
    Figuren blir hållbar, men jag hade nog varit lite försiktig med avgjutning, det kan kanske påverka figuren även om lacken är mycket tålig. Det här är nog något man får testa sig fram till.
    Lycka till med ditt projekt!

    Ingela
    Product Development
  • Fungerar den ovan rekommenderade lacken även till vanlig hobbylera?
  • Hej Johanna!

    Tack för din fråga!
    Det beror lite på vad du menar med Hobbylera. Är det den som heter Hobbyclay, så hade jag hellre rekommenderat en vattenbaserad lack, t ex Oceanlack . tänk på att leran måste vara helt genomtorr, innan den ev lackas.

    Ha en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Hej!
    Har en kompletterande fråga om lacken till trolldeg som nämns ovan - är den godkänd/säker för kontakt med livsmedel när den härdat, eller har ni annars förslag på alternativ?
    Sonen har gjort en skål i trolldeg som han väldigt gärna vill prova att äta ur.
  • Hej Malin,

    Tack för din fråga. Vi har tyvärr inga lacker som är godkända för att använda på föremål som ska komma i direkt kontakt med livsmedel. Produkter som ska komma i kontakt med livsmedel måste uppfylla särskilda krav så att inte skadliga ämnen migrerar till maten. Så dessvärre har vi inget förslag på produkt till dig som gör att din son kan få äta ur sin skål.

    Önskar dig en fin dag!
    /Ida

    Regulatory Environmental and Regulatory Affairs
  • finns det någon lack som gör trolldegen tålig för att kunna stå utomhus? Eller finns det någon lera som man kan måla önskad färg på för sedan att tillföra lack så färgen inte blir borta vid regn? med t.ex. en polymer clay. Har läst någon stans att den leran ska tåla vatten, men vill då kunna måla den och tänker då att färgen kanske går bort utan lack. vet inte vad som är bäst.

    // Stine
  • Hej Stine,

    Tack för din fråga!
    Den rekommenderade lacken för saltdeg, tål även att vara utomhus förutsatt att man har lackat alla ytor, så fukt ej kan tränga in.
    Om du målar din polymer lera med en utomhusfärg, så går den inte bort vid regn t ex Outdoor kraft panik. Inte heller Hobbylack Gloss eller Matt försvinner vid regn, färgerna är vattenfasta när de är torra.

    Önskar dig en fin dag!
    Ingela
    Product Development
  • Hej. Jag gör kylskåpsmagneter av Fimo lera och undrar vilket snabblim jag kan använda till den leran när magneten ska limmas fast.
  • Hej Inga-Britt,

    Tack för din fråga!
    Jag skulle rekommendera detta lim: 100991 det är ett superlim, men eftersom det är utan lösningsmedel, så tar det lite längre tid att torka.
    Vill du ändå använda ett vanligt Super Glue gel, så finns detta lim: 107481
    Även detta lim är ett bra lim: 107949

    Tänk på att använda blödigt med lim, gärna så det går utanför magnetkanten.

    Lycka till med dina magneter!
    Ingela
    Product Development